Založ si blog

Causa “Socka”

tram            Už pár rokov žijem a pracujem v Prahe a nedá mi nezmieniť sa o najväčšom probléme tohto krásneho mesta. Nie sú to bezdomovci, alebo kriminalita. Tým problémom je pražský Dopravný podnik a.s., ľudovo zvaný tiež „Socka“.

            Pred nejakým časom zverejnila Medzinárodná automobilová federácia (FIA) rebríček najlepších MHD v Európe a Praha skončila na 4. mieste (1. Mníchov, 2. Helsinki, 3. Viedeň). A ja si pokladám otázku – ako je toto možné?

            Inšpektori FIA, ktorí robili tento prieskum pravdepodobne bežne MHD nejazdia, a tobôž nie tou pražskou. Okrem vlakov linky „S“, ktoré sú súčasťou PID (Pražskej integrovanej dopravy), snáď nemá DP žiadne pozitíva (za S-ka, sú ale skôr zodpovedné železnice). Pokúsim sa priblížiť niektoré problémy.

 

1. Metro

            Aj keď v posledných rokoch sa kvalita cestovania metrom značne zvýšila (definitívne prestali jazdiť staré súpravy sovietskej výroby) , stále to nie je ono. Metro však určite zostane najlepším spôsobom prepravy po Prahe.

            FIA Prahe vytkla hlavne nedostupnosť letiska metrom. Stavba metra na letisko začala ešte len teraz a dokončená bude niekedy v roku 2016. Na letisko (a opačne) sa dostanete iba preplnenými autobusmi, ktoré koľkokrát zostanú visieť v zápchach, pretože jazdia po značne problémových hlavných komunikáciách „matičky miest“.

            Ďalším problémom bol podľa FIA nedostatok eskalátorov. Kvantita ale problémom byť nemôže, pretože eskalátorov je dosť Ale keď zo štyroch sú v chode dva, tak potom ten problém jednoznačne vyvstáva, hlavne na frekventovaných prestupových staniciach.

            Jediným pozitívom do najbližšej budúcnosti je iba predĺženie provoznej doby metra o pol hodinu v noci a pol hodinu ráno, čo sa však zas a znova posunulo až na jeseň.

 

2. Tramvaje

            Snáď najhorší článok celej pražskej dopravy. Nejedná sa ani tak o vek strojov, pretože tie staré sú omnoho pohodlnejšie ako nové typy, ktoré sú zaujímavé tak maximálne pre pohľady amerických turistov. Pre zaujímavosť spomeniem nebohého architekta Jana Kaplického, ktorý strašne obdivoval dizajn tramvají značky Peugeot, ktoré svojou vyššou váhou rýchlo opotrebovali koľaje a o pohodlí v nich sa už vôbec nedá hovoriť (rozmiestnenie sedačiek je fakt nerozumné). Pripomeňme ale, so všetkou úctou k vzdelanému človeku, že to je názor pána, ktorý bol ochotný zničiť scenériu Prahy svojou fakt nechutnou knižnicou.

            Už pri čakaní na tramvaj, človek jasne pozná prečo sa hromadnej doprave hovorí hromadná. Po pätnástich minútach (minimálne) čakania prídu všetky tramvaje, ktoré cez danú zastávku jazdia naraz, a koľkokrát s nimi aj ďalšia „runda“, ktorá sa niekde „zasekla“. To je prvý príznak hromadnosti. Druhým je tá hromada ľudí čo sa na zastávke medzitým nazbiera. Ak sa vám ale nepodarí „narvať“ sa do tramvaje máte smolu a musíte skúsiť šťastie pri druhej runde. A ak neradi čakáte, tak si dvakrát rozmyslite či strávite v Prahe nejaký sviatok.

            Samostatnou kapitolou tramvajovej histórie sú „nočky“, tj. nočné tramvajové spoje. Ich špecifikom je nezabudnuteľný zápach, pretože nočka je skôr nocľahárňou, než dopravným prostriedkom.

 

3. Cenová politika DP

            FIA pri svojom teste usúdila, že ceny lístkov sú v Prahe viac než priaznivé. Aby nie, pre testového inšpektora s príjmom minimálne 3000,- eur mesačne. Pravdepodobne asi nepomysleli na platovú situáciu v strednej Európe, kde cena 26,- Kč za prestupný 70 minútový lístok nie je malá. 

Keďže je DP stratový, tak už sa uvažuje nad ďalším zdražovaním. A to títo vydriduchovia dostali pred pár mesiacmi cez miliardu Kč od mesta, pričom hrozili ďalekosiahlym štrajkom, ktorý by postihol väčšinu obyvateľov Prahy. Pri svojich vystúpeniach v médiách sa „dopraváci“ tvárili ako najväčší mučeníci pod tým našim slnkom, ako chudáci, ktorým každý iba ubližuje a berie. Pritom nástupný plat vodiča autobusu a tramvaje je 25 000,- čo je pražský priemer a u vodičov metra je to omnoho viac. A to si oni a ich rodiny rozvážajú zadky po Prahe zadarmo.

Ale zastavenie MHD paralyzuje Prahu takým spôsobom, že mesto radšej ustúpilo a peniaze im dalo. Ale keď podáte prst, nezožerú vám len ruku. To by bolo málo a tak vás zhltnú pre istotu celého. Proste dopraváci chcú zas a viac.

 

4. Projekt „Opencard“

            Funguje napríklad v Londýne. Ale v Prahe to je iba zbožné prianie. Nehorázne peniaze sa vrazili do jeho zavedenia  a do reklamy, až sa prišlo na to že je to vlastne pre mesto aj DP finančne značne nevýhodné.

            Ale potom sa zjavil spasiteľ – mesiáš v podobe bývalého radného pre kultúru – Milana Richtra. Tento samozvaný odborník, ktorý sa preslávil „prznením svetových celebrít“ a pokusom o zruinovanie pražskej divadelnej kultúry, hneď prehlásil, že on je tu práve preto, aby projekt Opencard „zachránil“. Spôsob? Budete ju proste mať všetci. Juniori a seniori od júna, ostatní od novembra.

            A teraz trochu k výhodnosti Opencarty. Keď vám bude ukradnutá, alebo ju stratíte tak zaplatíte štyri stovky za novú. Keď to chcete mať iba za stovky dve tak prosím, ale kupujte si lístky, inak dostanete pokutu. Ak to risknete na čierno a chytí vás revízor, tak stačí bloček priniesť na ústredie DP, tam vás vyškrtnú z databáze dlžníkov, ale za každú pokutu si priplatíte 60,- Kč. No nekúpte to!!!

“Kde udělali soudruzi z RTVS chybu? ? ? “

08.09.2011

Tá prekliata digitalizácia!!! Toto je podľa vedenia RTVS hlavná príčina hlbokého poklesu sledovanosti verejnoprávnej televízie. Ľudia majú teraz viac možností a tak aj častejšie prepínajú viac »

Alastair Reynolds odhalil svoj vesmír

02.09.2011

Pred nejakým časom som hodil do pléna poznámku, že už neviem čo mám čítať. A tak mi bol doporučený Alastair Reynolds a jeho tetralógia Odhalený vesmír (Revelation space). A práve som viac »

Prezlečený za revolučného hrdinu

26.08.2011

Tak tomu sa hovorí v pravý čas a na pravom mieste. Nie byť, ale prezliecť sa. Takto pre mňa vyznel rozhovor s chargé d´affaires líbyjského veľvyslanectva Khalifom Ahmedom. Tento jeho postoj viac »

parlament, nrsr,

Guspan: Matovič vo veci otvárania listov klame. Zamestnancov dostáva pod tlak

27.04.2017 12:16

Šéf Kancelárie parlamentu Daniel Guspan uviedol, že k otváraniu listových zásielok poslancov prišlo na základe spätnej väzby od zamestnancov kancelárie.

Automobilka, práca, Volkswagen

Na Slovensku v apríli vyrobili desaťmiliónte auto

27.04.2017 12:06

Automobilky na Slovensku vyrobili už desať miliónov vozidiel. Ročná výroba by v roku 2017 opäť mala prekročiť hranicu jedného milióna.

Danglár, 27.4.2017

Výskum o stredoškolákoch: Netolerantní a neznalí

27.04.2017 12:00

Netolerantní voči menšinám a so značnými dierami vo vedomostiach z dejepisu a občianskej náuky, takí sú podľa výskumu Štátnej školskej inšpekcie stredoškoláci.

chudoba, peniaze

Počet ľudí na Slovensku ohrozených chudobou stúpol

27.04.2017 11:20

Rizikom chudoby bolo v minulom roku ohrozených 12,7 percenta obyvateľov Slovenska, teda 670 tisíc osôb.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 25
Celková čítanosť: 27525x
Priemerná čítanosť článkov: 1101x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy